.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آرایش جدید دولتمردان در استانها

از بدو تشکیل دولت دهم تاکنون تغییرات در میان استانداران کشور آغاز شده و این روند با شیبی ملایم و آرام همچنان ادامه دارد.

بحث تغییر استانداران از روزهای اولیه آغاز به کار دولت دهم شروع شد و این مهم با شیبی ملایم همچنان ادامه دارد به طوری که تاکنون 13 استاندار تغییر کرده است.

- تغییرات استانداران حداقل خواهد بود

این تغییرات در حالی صورت می گیرد که وزیر کشور دولت دهم در روزهای ابتدایی آغاز به کار خود از تغییرات اندک در بدنه استانداری های کشور خبر داد و در سخنانی به صراحت اعلام کرد که "بنده به ثبات در مجموعه کاری معتقدم و همه مدیران به‌ویژه در سطح استان‌ها باید با قدرت و قوت به کار خود ادامه دهند" ولی تغییرات در بدنه استانداری ها از روزهای اولیه چینش کابینه آغاز شد.

وزیر کشور همچنین در ادامه صحبتهای خود پیرامون وضعیت تغییر استانداران و در مراسم معارفه استاندار اصفهان گفته بود: "با بررسی کارنامه استانداران و به منظور افزایش کارآمدی و ارتقای خدمت به مردم در مواردی استانداران برخی استانها تغییر خواهند کرد" نجار در این زمینه بیان داشت: "تغییر استانداران طبیعی است ولی گسترده نخواهد بود".

- تاکنون 13 استاندار در کشور تغییر کرده اند

تغییرات در بدنه استانداران در دولت دهم با فراخواندن استاندار اصفهان و پیشنهاد پست وزارت دادگستری از سوی دولت به وی بود که مرتضی بختیاری از استانداری در اصفهان به پست وزارت در تهران رسید.

در روزهای اولیه دولت دهم استانداران استان های اصفهان و قم معرفی شدند تا اولین تغییرات از این دو استان آغاز شود که البته انتصاب موسی پور به عنوان اولین استاندار روحانی بعد از انقلاب برای استان قم نیز از جمله مهمترین اتفاقات انتصاب استانداران در دولت دهم به شمار می رود.

- پستهای وزارتخانه ها مقصد بیشتر استانداران

اما سیر حضور استانداران در بدنه اجرایی کشور ادامه یافت. بعد از اینکه شیخ الاسلامی و نیکزاد استانداران هرمزگان و اردبیل با یکی دو سال فعالیت در پستهای دیگر به عنوان معاون وزیر و رئیس دفتر رئیس جمهور به وزارت رسیدند، این بار وزیر کشورهم تصمیم گرفت تا مدیریت دو معاونت خود را به دو استاندار دیگر کشور بسپارد و به این ترتیب نیز استانداران استان های خراسان جنوبی و سمنان به عنوان معاونان امنیتی و سیاسی وزیر کشور معرفی شدند تا تغییرات در استانداری ها به عدد چهار برسد.

در ادامه تغییرات استانداران بار دیگر کسب پست های مدیریتی در وزارتخانه ها مطرح شد و بدین ترتیب استاندار ایلام معاون وزیر مسکن شد و استاندار خراسان رضوی به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست منصوب شد تا حضور زنان بر این معاونت پس از چند سال پایان یابد.

اما این پایان کار نبود زیرا حضور برخی استانداران در پستهای مدیریتی همچنان مطرح بود تا اینکه استاندار مازندران نیز با حکم رئیس جمهور به عنوان عضو هیئت مدیره و رئیس صندوق مهر امام رضا (ع) منصوب شود. با رفتن سید محمد کریمی از استانداری مازندران، شمالی های کشور در انتظار انتصاب بیستمین استاندار در طول 31 سال از عمر انقلاب اسلامی بودند تا اینکه یکشنبه هفته گذشته تکلیف استاندار جدید این استان مشخص شد ولی مازندرانی ها همچنان در خصوص تغییر استاندار رکورددار کشور به حساب می آیند.

- پایان پروازی بودن یک استاندار

داستان تغییرات استانداران همچنان با شیب ملایمی ادامه یافت و این بار استاندار آذربایجان غربی بدون اینکه ابتدا به پستی منصوب شود جای خود را به جلال زاده داد تا رحیم قربانی که از بدو منصوب شدنش به عنوان استاندار آذربایجان غربی با مشکلاتی از جمله پروازی بودنش مواجه بود بالاخره جای خود را به فرد دیگری بدهد.

قربانی که بعد از انتخاب همسرش به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس هشتم، آخر هرهفته را در پایتخت کشور می گذراند با مشکلاتی مواجه شد و در طول دو سال گذشته مورد انتقادهای مختلف حتی از سوی نمایندگان استان آذربایجان غربی در مجلس نیز قرار گرفت و به رغم شایعاتی که در خصوص حضورش در بخش دیگری از دولت دهم وجود داشت تا امروز هیچ خبری از پست و سمت جدید قربانی در میان نیست.

هیئت دولت در جلسه یکشنبه هفته گذشته بار دیگر دست به تغییر استانداران زد و با معرفی استانداران سه استان دیگر، تغییرات در این عرصه را به عدد 11 رساند و روح الله احمدزاده را که پیش از این مشاور وزیر کشور و رئیس مرکز مطالعات، تحقیقات و آموزش وزارت کشور بود به سمت استانداری فارس انتخاب کرد تا این تغییر یازدهم در دولت دهم باشد.البته در جلسه روز یکشنبه هیئت دولت استانداران جدید استانهای قزوین، هرمزگان و مازندران که قبلا تغییر کرده بودند، نیز معرفی شدند.

در چنین فضایی خبرهای تغییر استانداران بار دیگر در صدر اخبار کشور قرار گرفت زیرا وضعیت سه استان دیگر مشخص شد تا میزان تغییرات در استانداری ها به عدد 13 برسد.

بعد از رفتن استاندار قزوین به مازندران و بنا به تصویب هیئت دولت احمد عجم به عنوان استاندار جدید این استان معرفی شد و دادوش هاشمی نیز پس از کشمکش های بسیار سکان هدایت استانداری کرمانشاه را بر عهده گرفت همچنین در این جلسه جواد قناعت هم به عنوان استاندار جدید استان گلستان معرفی و قرار است طی روزهای آینده مشغول به کار شود.

- تکذیب تغییرات گسترده استانداران همچنان ادامه دارد

در حالی که تغییرات آرام استانداران در حال انجام بوده و رسانه ها خبرهای مختلفی از تغییرات بعدی به میان می آوردند، معاون پارلمانی وزیر کشور در اواسط زمان تغییرات با اشاره به جوسازی برخی رسانه ها مبنی بر تغییر گسترده استانداران، گفت: این جوسازی ها نامناسب است زیرا استانداران به طور گسترده تغییر نمی کنند.

مهدی محمدی فر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طبیعتا افرادی جایگزین استاندارانی که سمتهای مختلفی گرفته اند، می شوند اما این موضوع که قرار است استانداران به طور گسترده تغییر کنند، صحت ندارد. وی افزود: البته احتمال دارد تغییرات دیگری صورت بگیرد اما به طور جزئی خواهد بود.

- وزیر کشور: تغییرات استانداران بر حسب ضرورت صورت می گیرد

وزیر کشور نیز این بار در ارومیه و در حاشیه مراسم معارفه استاندار جدید آذربایجان غربی گفت: تغییر استانداران برحسب ضرورت صورت می گیرد.

مصطفی محمد نجار بیان داشت: تلاش دولت دهم بیشتر به ثبات مدیریتی و تغییرات استانداران با توجه به بررسی های وزارت کشور و کارنامه خود استانداران صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه تغییر بخشی از استانداران نیز به درخواست خود آنها انجام می شود، عنوان کرد: این دسته از استانداران با توجه به مشکل ماندن در استان خود به دلیل پروازی بودن خواهان تغییر هستند و بخش دیگری از استانداران نیز چون برای حضور در کابینه یا وزارتخانه ها ارتقا یافته اند، تغییر می کنند.

جدای از تکذیب تغییرات گسترده استانداران از سوی مسئولین وزارت کشور، بعضی از نمایندگان مجلس هشتم هم به کمک مسئولان دولتی آمده و آنها هم تغییرات گسترده در استانداری ها را ساخته رسانه ها خواندند در حالی که به رغم این تکذیبها در جلسات اخیر هیئت دولت وضعیت دو سه استان جدید مشخص و استانداران آنها تغییر می کردند.

یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در این زمینه گفت: طرح شایعه تغییر مدیران اجرایی در شهرستانها و به خصوص استانداران ادامه دروغ پردازیها و شایعه افکنی برخی از جریانات تخریبی است.

ستار هدایتخواه با بیان اینکه طرح چنین شایعه بی پایه و اساسی از سوی برخی از جریانات خاص در واقع اهانت به شعور اجتماعی مردم است، گفت: کسانی که دست به چنین اعمالی می زنند در مقابل ملت بزرگ ایران پاسخگو هستند.

جدای از تکذیبهای مسئولان در این شرایط که امری طبیعی است، بازار شایعات همچنان گرم است و حداقل در سه تا چهار استانی که مسئولین مربوطه وعده داده بود، استانداران جدید بر منصب مدیریت تکیه خواهند زد.

- ماراتن انتخاب استاندار کرمانشاه به پایان رسید

داستان انتخاب استاندار کرمانشاه و رفتن غفوری از این استان ماه ها قبل از برگزاری انتخابات آغاز شد و به رغم تائید و تکذیبهای فراوان بالاخره روز یکشنبه فرهاد تجری یکی از نمایندگان مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خبر رفتن غفوری و انتصاب دادوش هاشمی به سمت استانداری کرمانشاه را تائید کرد.

فرهاد تجری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هیئت دولت در نشست عصر روز یکشنبه خود به اتفاق آرا "سید دادوش هاشمی" را به عنوان استاندار جدید کرمانشاه انتخاب کرد.

وی افزود : وزیر کشور، "هاشمی" را که تنها گزینه پیشنهادی مجمع نمایندگان استان کرمانشاه بود انتخاب و به هیئت دولت معرفی کرده بود.

- استانداری که هر یکشنبه عوض می شد

داستان استاندار لرستان نیز در نوع خود جالب و خواندنی است تا جایی که صابری در آخرین اظهار نظرش و در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی استان اعلام کرده بود: از زمانی که در این پست خدمت می کنم شایعه پراکنان هر یکشنبه مرا عوض می کردند و حالا بعد از گذشت بیش از دو سال هنوز در لرستان خدمت می کنم.

اما گفته می شود که رفتن صابری از لرستان به دلیل بازنشستگی تا حدودی قطعی است و این در حالی است که هنوز چند سالی تا بازنشستگی وی باقی مانده است اما در این زمینه حتی گزینه هایی نیز مطرح شده است.

نکته مهم در تغییر بعضی از استانداران، جابجایی آنهاست امری که در دولت نهم نیز چند دفعه ای اتفاق افتاد و گویا قرار است که این رویه در دولت دهم نیز در حول استانهایی همچون، مرکزی، کردستان، همدان و ... نیز اتفاق بیافتد که در این صورت باید تغییرات در استانهای غرب و شمال غرب کشور را بسیار وسیع تر از سایر نقاط کشور پیش بینی کرد.

-44 استاندار در دولت نهم تغییر کردند

این تغییرات در در دو ماهه فعالیت دولت دهم در حالی صورت می گیرد که در دوران چهار ساله دولت نهم نیز شاهد تغییرات زیادی در استانداران بودیم به گونه‌ای که در دوره حدود ‌سه سال وزارت پورمحمدی که البته اولین سکاندار وزارت کشور در دولت نهم بود 38 تغییر رخ داد که این امر با توجه به تغییر دولت چندان غیرمتعارف نیست و البته این تغییرات در دوران کوتاه وزارت کردان بر این وزارتخانه نیز ادامه یافت و شاهد شش تغییر در استانداری ها در یک دوره شش ماهه بودیم.

در اصل، تغییر اگر در جهت افزایش راندمان کاری و بهره گرفتن از نیروهای توانمند در بدنه مدیریتی و اجرایی کشور باشد بد نیست ولی تغییرات گسترده و پی در پی نیز دستاوردی به جز ناهماهنگی و اختلال در انجام امورات را در پی نخواهد داشت و باید توجه داشت که انتصاب استاندار جدید در یک استان مساوی است با به کارگیری تیمی جدی در راس مدیریت ادارات و فرمانداری شهرستان ها، البته به این نکته نیز باید اشاره نمود که دولت حق دارد در راستای اجرای هرچه بهتر برنامه های کاری خود افراد جدید و تازه نفسی را به خدمت گیرد اما این امر نباید منجر به تاخیر در انجام امور استانها شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.125 seconds.